De juridische en fiscale wereld heeft toegang tot meer bronnen dan ooit. Het vinden van de informatie die je voor een zaak nodig hebt is een uitdaging en kost tijd. Rechtsorde, dé zoekmachine voor professionals in dit vakgebied, helpt daarbij. De ontwikkelaars van dit platform blijven onderzoeken hoe de beste zoekmachine eruit moet zien, want het kan altijd sneller, mooier en beter. Het resultaat: een volledig nieuw Rechtsorde.
Eerder vertelden searchspecialist Ewout Vonk en productmanager Wanda Bolte over de weg naar het nieuwe Rechtsorde. Ook servicemanager Sander Mol is bij deze ontwikkeling betrokken én hij staat dagelijks klaar voor klanten die het oude Rechtsorde nog gebruiken. “We staan onze klanten stap voor stap bij tijdens de migratie naar het nieuwe platform. Samen met de laatste gebruiker doe ik het licht uit als we eenmaal zover zijn.”
Wanneer doe jij het licht van het huidige Rechtsorde uit?
“Uiterlijk op 1 juli van dit jaar zijn alle gebruikers overgezet naar het nieuwe Rechtsorde. Dat is een stip op de horizon waar we naar uitkijken en tot die tijd ondersteun ik onze klanten bij zowel het oude, als het nieuwe platform. Daarbij blijven we openstaan voor feedback. De ervaring van de gebruiker staat centraal bij alle stappen die we maken.”
Hoe ziet het nieuwe Rechtsorde eruit?
“Het nieuwe platform bevat geen wirwar aan knoppen meer. Het is intuïtiever. Daarmee bedoel ik dat je als gebruiker automatisch aanvoelt hoe het platform werkt. Het oude Rechtsorde draaide op verouderde techniek waardoor we niet snel genoeg konden reageren op de wensen vanuit de markt. Om die reden begonnen we met een schone lei. De gebruiker had de hoofdrol bij het tot stand komen van het nieuwe platform. De zoekbalk is eigenlijk het enige onderdeel dat we zelf hebben gecreëerd. Om het proces te sturen, bedachten we wel concepten, maar alles daaromheen legden we voor aan onze gebruikers. Voorheen gebruikten we klantfeedback met name om gaten te dichten. De ontwikkeling en verbetering van het platform bleef een beetje uit. Nu het platform technisch vereenvoudigd is, kost ook het onderhoud ervan minder tijd. Daardoor kunnen we ons meer focussen op ontwikkeling en verbetering.”
Rechtsorde ging van dossiers naar leeslijsten, is dat een bewuste keuze?
“Zeker, de dossierfunctie in het oude Rechtsorde had ontzettend veel mogelijkheden, maar de meeste gebruikers vinden de functionaliteit te omslachtig. We zien in de statistieken dat er nauwelijks mensen zijn die alle mogelijkheden ervan kennen. Ook tijdens gebruikerstrainingen merken we dat het een onderdeel is waar we lang bij stilstaan, omdat er te veel knoppen in deze functie zitten. Dat is zonde en past niet bij een nieuw en intuïtief platform. Leeslijsten zijn daarentegen wel intuïtief. Je kunt het vergelijken met lijsten in bijvoorbeeld Netflix of playlists in Spotify. Ik ken niemand die een training nodig had voordat hij dat snapte, juist omdat het ontzettend eenvoudig in gebruik is. Daar streven we met de leeslijsten in het nieuwe Rechtsorde ook naar. Op die manier voorzien we in de grote behoefte om op een eenvoudige manier documenten te bewaren en snel weer terug te vinden. Met minder acties naar hetzelfde resultaat. Alles in het nieuwe Rechtsorde is erop gericht dat in principe niemand een training nodig heeft om het volledig te kunnen gebruiken. Daar zijn we trots op.”
Hoe ziet de toekomst van Rechtsorde eruit?
“We hebben straks een stabiele basis, maar het is belangrijk dat we ons blijven ontwikkelen. We waken ervoor dat we Rechtsorde niet toch te ingewikkeld maken. Om dat te voorkomen, blijven we goed luisteren naar onze klanten. We verwachten veel feedback van individuele gebruikers en het wordt heel interessant wanneer we merken dat een grote groep dezelfde behoeften heeft.”
Ben jij benieuwd naar het nieuwe Rechtsorde?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief of vraag een gratis demo aan.