Sinds 1 juli 2021 is Rechtsorde geheel vernieuwd. Bij de ontwikkeling van het nieuwe portaal stonden volgens productmanager Roel Duijf drie wensen van gebruikers centraal: snelheid, snelheid en snelheid. “Samen met een gespecialiseerd technisch team, deels uit Servië, hebben we de klus geklaard. Het mooie is, vanaf nu wordt het voor de gebruikers alleen nog maar beter!”
Waarom is Rechtsorde compleet vernieuwd?
“Sinds de start van Rechtsorde in 2006 was onze zoekmachine voor juridische en fiscale content qua technische opbouw het slimste jongetje van de klas. Alleen vroeg de markt er niet altijd om. We boden veel te veel technische snufjes aan. De gebruiker deed er nauwelijks iets mee. De wat technocratische opbouw van Rechtsorde zat in het DNA van onze technologiepartner en oprichter van Rechtsorde, dat voorheen nog onder andere cd-roms met juridische data op de markt bracht. Vanuit die expertise is ons zoekplatform ontwikkeld met veel technische hoogstandjes. Toen Sdu het product kocht, werd ingezet op een gebruikersvriendelijke interface. Dat begon te knellen. We besloten hierop afscheid te nemen van het oude platform en onze kennis mee te nemen naar een geheel nieuw platform.”
Wat waren de eisen waaraan het nieuwe Rechtsorde moest voldoen?
“Vanaf de start van het nieuwe Rechtsorde heeft ons ontwikkelteam gebruikers aan het woord gelaten over hun ervaringen en wensen. Uit deze gesprekken kwamen drie duidelijke wensen naar voren: snelheid, snelheid en snelheid. Daarmee kregen we een hele heldere taak mee.”
Onze ontwikkelaars vonden het heel prestigieus om mét Nederlandse advocaten, onze gebruikers, aan de slag te gaan
Hoe is het ontwikkelteam met deze wens aan de slag gegaan?
“Het was allereerst helemaal nieuw voor ons om met de eindgebruiker in een ontwikkeltraject te zitten. Iedereen vond het spannend. Maar het leverde ook ongelooflijk veel inzichten op. Bijzonder aan het hele traject was verder dat de helft van ons ontwikkelteam uit Serviërs bestaat. Zij waren helemaal niet gewend om in contact te zijn met de eindgebruiker, laat staan advocaten in Nederland. Ze vonden het heel prestigieus om voor hen te werken.”
Hoe zit dat eigenlijk met die Servische techneuten bij Rechtsorde?
“We werken binnen Sdu al lang samen met dit Servische team. Dat heeft twee redenen. In Nederland is het lastig om aan technische specialisten te komen en de kwaliteit van de IT’ers in Servië ligt hoog. Ook wordt er in Servië goed Engels gesproken wat de communicatie een stuk makkelijker maakt. Onze Servische collega’s komen uit Novi Sad, een universiteitsstad met een gerenommeerde technische opleiding. Ons team bestaat uit vrij veel jonge informaticaspecialisten die de meest recente kennis vanuit de schoolbanken zo in de praktijk komen toepassen. ”
Hoe zijn eindgebruikers bij de ontwikkeling van het nieuwe Rechtsorde betrokken?
“We hebben als ontwikkelteam een aantal sessies met eindgebruikers gehad. Vooraf, tijdens het testen van onze prototypes en achteraf bij de workshops over ‘verdiepend zoeken’. Altijd hebben we de feedback van onze klanten direct verwerkt in ons werk. Gebruikersfeedback hebben we hierbij voor onze Servische collega’s steeds in het Engels vertaald en zelfs een keer in een rollenspel is de feedback uitgebeeld, zodat iedereen duidelijk wist hoe gebruikers tegen ons product aankeken. ”
Hoe zit het met cultuurverschillen?
“De Serven moesten wel erg wennen aan onze discussiecultuur. Als wij zaten te praten, vroegen ze steeds: ‘Wat moeten we dan doen?’ Dat is wel dichter naar elkaar toe gegroeid. Die schroom zijn ze ook kwijtgeraakt. Serven zijn heel erge doeners. Vanuit Servië huren we met name programmeurs in. We hebben overigens echt een end-to-end team, een multidisciplinair team met: designers, UX (interactiespecialisten) en mensen die verstand hadden van data en -structureren en tot slot onderzoekers (gebruikersonderzoeken). Kortom: een breed opgezet team met veel diversiteit.”
We blijven werken aan snellere en slimmere tools
Heeft de coronalockdown invloed gehad op de ontwikkeling van het nieuwe Rechtsorde?
“Net voor de eerste lockdown hebben we in Utrecht samen met klanten en developers om de tafel gezeten. Die dag zijn we aan de slag gegaan met vragen als: Wat valt je op aan Rechtsorde? Wat zou je anders willen? Wat vind je handig en wat niet? Super waardevolle informatie hebben we zo opgehaald en daarmee konden we een hele tijd vooruit. In die zin zijn we dus niet echt beperkt in ons werk. Uiteindelijk zijn we wel meer online gaan overleggen. In de lockdown hebben we dus gewoon doorgewerkt. Het hielp ook dat iedereen in hetzelfde schuitje zat. Iedereen werkte vanuit huis. Inmiddels zitten we al anderhalf jaar in deze situatie en is het af en toe makkelijker om klanten te benaderen door een half uurtje even je scherm te delen, dan door er op locatie mee af te spreken.”
Hoe kijk je terug op de ontwikkelperiode?
“Het was een intensieve periode, maar met een fantastisch resultaat waar we allemaal trots op zijn.”
Waar ben je het meest trots op?
“Hoe we het nieuwe Rechtsorde met ons team hebben ontwikkeld, dat de klanten er nauw betrokken bij zijn geweest én dat we voor eindgebruikers het goede hebben behouden en het minder goede hebben verbeterd. Hun feedback was hierin steeds leidend. We staan ook altijd open voor opbouwende kritiek en suggesties tot verbeteringen. Onze klantgerichte houding maakt me dus ook zeker trots. Overigens stopt het werk hier niet, we gaan gewoon nog door en Rechtsorde verder ontwikkelen. Het product is nooit af. We blijven werken aan snellere en slimmere tools. De gebruikersbehoeftes staan hierbij centraal. Dat is ook de reden dat we de basis voor het nieuwe Rechtsorde zo snel op orde hadden. Ik hoop en verwacht dat alle gebruikers gaan zien hoe klantgericht we werken en dat dit hen vertrouwen geeft dat wij snel dingen kunnen verbeteren aan hun geliefde product.”
We wilden met het nieuwe Rechtsorde iets opleveren waarvan iedereen zegt: wow!
Uiterlijk 1 juli gingen alle gebruikers over op het nieuwe Rechtsorde. Hoe zagen de laatste dagen eruit?
“Wij werken in sprints, periodes van twee weken waarin we steeds wat opleveren. In de voorlaatste sprint hebben we nog functionaliteiten gebouwd. De laatste sprint hebben we bewust wat rust genomen om ruimte te creëren voor puntjes op de i. Ik heb steeds de eer om de sprints namen te geven: de laatste heette WuWei, dat komt uit de Chinese filosofie en kun je vertalen als: effortless action. Kortom: Doe wel dingen, maar go with the flow. Rust en stabiliteit in het ontwikkelteam zijn belangrijk in deze fase nu er wekelijks behoorlijk wat aansluitingen van klanten zijn met veel bijkomende supportvragen. We willen uiteraard zo snel mogelijk alle vragen beantwoorden en doorspelen aan het ontwikkelteam. Dit heeft in deze fase ook de ruimte om ernaar te kijken. Als we meteen door zouden gaan met grootse plannen, zou dat onrust geven, terwijl de details juist belangrijk zijn voor juristen. Zo stem je dus elke sprint af op de fase waarin je zit als ontwikkelteam. We hebben tot nu toe al 54 sprints gehad om te komen tot het nieuwe Rechtsorde.”
Met zoveel sprints spreekt het internationale team inmiddels ook behoorlijk Chinees?
“Haha, nu was het toevallig een Chinese naam. De sprints hadden veelal namen van songteksten of filmtitels, zoals: Back to School: toen onze Nederlandse collega’s naar Servië gingen om intern een cursus te geven. Missing Link: een sprint gefocust op het kloppend maken van alle links in Rechtsorde.
Open Sesamestreet: ons team ging aan de slag met het inlogmechanisme. En de allereerste sprint was ook mooi: Shock and Awe. Dit verwees naar de strategie van de Amerikanen tijdens de Golfoorlog, waarmee ze Irakezen wilden overbluffen zodat ze zich ineens zouden terugtrekken. Dat is precies wat wij die periode samen onderstreepten: We willen iets opleveren waarvan iedereen zegt: wow! Door beleving in je sprints te stoppen, gaat je team met meer toewijding en werkplezier aan de slag. Dat komt het resultaat ten goede. Je ziet ook een enorme betrokkenheid bij onze mensen als er een probleem gemeld wordt. Iedereen duikt erin om zaken snel op te lossen. Een deel van onze klanten heeft die positieve energie zeker gevoeld. We melden hen ook altijd: focus op wat nog niet goed is, want het positieve daaraan is dat als je iets meldt, dat we het gaan oplossen!”
Hoe zijn de eerste reacties van gebruikers op het nieuwe Rechtsorde?
“We hebben behoorlijk wat positieve reacties gehad. De snelheid en overzichtelijkheid vinden ze echt een verademing. Die worden het meest gehoord als positieve punten. Zelf hebben we tijdens de ontwikkeling natuurlijk heel erg het motto van ‘snelheid, snelheid, snelheid’ gehanteerd. Deze nadrukkelijke wens hebben we als centraal thema door de ontwikkeling laten lopen. We zijn ook snel: dat uit zich in snel reageren, snel overzicht bieden in de stand van zaken, snel verder met resultaten, sneller met je werk klaar betekent ook sneller naar de borrel. Zo kun je veel zaken aan ‘snel’ hangen. Dat is de filosofie die erachter zit. Snel, betekent ook geen overbodige knoppen, geen toeters en bellen meer in je systeem. Alleen nog functies waar gebruikers ook wat mee doen. Complexiteit is mislukte eenvoud.”
Het werk voor juridische professionals wordt mede dankzij Rechtsorde steeds makkelijker
Hoe ziet de toekomst van Rechtsorde eruit?
“Rechtsorde blijft gewoon doorontwikkeld worden zo lang als dat het bestaat. Vanaf nu wordt het overigens alleen maar beter voor onze gebruikers. De directe toekomst is heel erg gericht op ‘search’, wij willen vooral slimmer zoeken faciliteren. Dus eigenlijk als je verder terugdenkt, moet het zo gaan: de gebruiker heeft een zoekvraag in zijn hoofd en wij willen een zo kant en klaar mogelijk antwoord aanreiken. Hiervoor kijken we ook naar het umfeld waar die gebruiker rekening mee moet houden; Voor een advocaat bijvoorbeeld de tegenpartij. Hoe kun je dan zo snel mogelijk en inzichtelijk mogelijk informatie aanreiken via Rechtsorde, waarbij de gebruiker ook het gevoel heeft dat hij meteen de juiste info heeft? Hoe kunnen wij hem een stap verder brengen? We presenteren toch deels documenten op basis van zoekvragen. Met zulke vraagstukken gaan we nu aan de slag.”
Dat klinkt uitdagend. Hoe wil Rechtsorde dit aanpakken?
“Onder meer door samenwerkingen te blijven zoeken met innovatieve bedrijven. Een gebruiker zei laatst bijvoorbeeld: ‘Ik wil een bepaald document in Rechtsorde vinden, maar geef me dan inhoudelijk ook vergelijkbare documenten.’ Met deze wens zijn we nu bijvoorbeeld aan de slag. Geef ons een paar maanden en we hebben de eerste versie.”
Heeft de gebruiker zoveel zeggenschap?
“Wij doen uiteraard alleen beloftes waarin wij geloven en die we waar kunnen maken. Maar de klantbehoefte staat zeker voorop. Jaren geleden hadden we het zojuist genoemde idee overigens ook al. Toen was de markt er nog niet klaar voor. Nu wel. Daarom pakken we zo’n wens nu ook meteen op.”
Wat voor wensen leven er nog meer?
“Je ziet dat innovaties op allerlei andere terreinen supersnel gaan. Daarmee veranderen ook verwachtingen van gebruikers. Zij zijn gewend te werken met Google, Netflix, Bol.com en Amazon en met de suggesties die zij geven op basis van hun zoek- en navigeergedrag. Die wensen nemen ze mee naar Rechtsorde. Daarnaast zetten uitgevers zelf ook stappen. Dat begon met de overgang van papier naar digitaal en binnen onze digitale producten bieden ze nu tooling aan. Denk aan: contracten of beslismodules, flowcharts of een tool voor de berekening van een ontslagvergoeding. Allemaal zaken die juristen veel gebruiken en die wij op een logische manier inbouwen en als dienstverlening aanbieden. Het werk voor juristen wordt mede dankzij Rechtsorde steeds makkelijker.”