1..2.. 3.. test test! Vaak word ik – als consument – gevraagd om mee te doen met een gebruikerspanel. Maar ook als professional is mijn feedback vaak van belang. Soms staat er een kleine incentive tegenover of een aantal punten die je kan sparen voor een korting. Bedrijven die data willen verzamelen over een product of dienst of een algemene indruk. Als ik er tijd voor heb, doe ik er wel aan mee.. maar is dat wel verstandig?
Stiekem meeluisteren voor data
Je hoort tegenwoordig vaak in het nieuws dat bedrijven als Apple en Google meeluisteren via de telefoon, daarmee data verzamelen die ze kunnen gebruiken (of verkopen aan andere bedrijven) en daar slim mee kunnen inspelen op de behoefte van de klant. Maar is dat wel zo erg? Worden we er niet beter van? Krijgen we dan niet gewoon betere reclames tijdens het scrollen op social media? Ik denk er niet veel over na, maar wellicht is het goed om tijdens persoonlijke gesprekken (sollicitatie, financieren, klantcases) even geen telefoon of SmartWatch mee te nemen. Gewoon voor de zekerheid, want OF het mag wat er gebeurd, dat is een vraag op zich. Wellicht een goede tip om The Great Hack te kijken op Netflix.
Van data naar productverbetering
Maar hoe zit het met de data die gebruikt wordt om het daadwerkelijke product te verbeteren? Wat als Rechtsorde de gegevens alleen wil gebruiken om het product te verbeteren? Naar mijn inzien wordt er met die data niet gekeken naar de gegevens die ik invul als persoon, maar naar opvallende overeenkomsten tussen mijzelf en meerdere personen. Ik lees daarom goed waar het over gaat, of ik het product of de dienst vaak gebruik en of ik daadwerkelijk wat in te brengen heb. Dan is een incentive wat mij betreft niet nodig want als het product of dienst er beter van wordt naar aanleiding van mijn feedback, waarom zou ik dan niet meedoen?
Met Rechtsorde zijn we ook vaak op zoek naar gebruikers of juist niet-gebruikers van het product om daar kleine of grote testen mee af te nemen, kwalitatief of kwantitatief. En ik zie niets terug van de persoonlijke gegevens, maar wel dat het gaat het om feedback van het gebruik en uiteindelijk écht ter verbetering van het product.
Meedoen met een gebruikersonderzoek? Of gewoon helpen met testen? Schrijf je in via ons testpanel.